Posted in Stay cool

Garisan itu panjang

Selepas hujan pasti ada becak. Abu suka main becak. Tapi sejak berkawan dengan Ali, Abu telah mengucapkan selamat tinggal dengan becak.

Abu cuba untuk mencuci baju dari kesan becak. Cuba sehabis daya. Semua pencuci dia guna. Dalam waktu itu, Ali tidak kelihatan untuk membantu Abu membersihkan bajunya. Senyap seribu bahasa.

Suatu hari sedang Abu terjumpa pencuci yang bagus untuk hilangkan kesan degil, datang lah Ali. Ali memberitahu “pencuci tu tak bagus sebab baju akan reput” (padahal Ali tidak pernah mencuba atau melihat sendiri macam mana pencuci itu bertindak)

Selepas itu berlaku pertelingkahan kecil mengenai ketidakpuasan hati masing2. Abu yang tidak arif termenung lah seorang diri. “Pencuci ni dah elok ni, kalau reput semua baju pasti akan reput” kata dalam hati Abu sambil tunggu Ali dirumahnya. Namun Ali tidak muncul jua.

End of story 😉

Macam tu juga dengan kehidupan. Jika kita berjaya membawa seseorang kembali ke fitrah kehidupan. Kembali ke jalan yang betul. Jangan biarkan dia seorang diri memperbetulkan dirinya. Pimpin dan bimbing ke arah yg betul. 

Silap haribulan nanti takut keluar mulut buaya, masuk mulut naga pulak. Tarik keluar memang mudah. Gariskan jalan agar tidak tersesat bukan semudah yang ditutur oleh lidah 😀

Renung2kan. Selamat beramal :):):)

Advertisements

Author:

Hi, I'm Syida. Hanya blogger biasa dan suka menulis isi hati di sini. Blog yang ni mmg betul2 perasaan sendiri. suka follow lah. Macam2 ada tau. fb pun ada https://www.facebook.com/syidagojes

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s