Posted in All about Islam, Note from me, Stay cool

Bahasa Jiwa Bangsa

Hari ini Malaysia dikejutkan dengan 2 issu yang sangat tinggi jumlah perkongsian. Antaranya kes Adam, anak kecil yang dibunuh pengasuh dan kes DS Najib Razak, mantan perdana menteri Malaysia ke6.

Saya tidak menyokong mana2 pihak jika telah disabitkan kesalahan. Memang ada pihak yang sedih dan ada pihak yang marah mengenai isu yang viral ni.

Persoalannya sekarang mana jati diri sebagai rakyat Malaysia yang terkenal dengan budi bahasa yang tinggi. Saya melihat komen-komen yang diutarakan berbaur hinaaan, mencarut, memaki hamun, malah ada juga yang mencaci sifat fizikal yang Allah kurniakan buat hambaNya.

Ya, kita boleh marah tapi itu bukan lesen untuk mengeluarkan kata-kata kesat. Setiap yang bersalah itu pasti dihukum sama ada di dunia mahupun di akhirat. Cuma kita sebagai orang luar tidak perlu menambah perisa sebagai menghangatkan suasana yang sememangnya sudah tegang.

Jika hendak kenal sesuatu bangsa, dengarkan pada bahasa mereka. Jika buruk bahasa mereka maka buruk lah bangsa itu.

Semoga kita diberikan ruang dan waktu untuk terus menuturkan benda baik dan berfaedah.

😊😊😊

Advertisements
Posted in All about Islam, Note from me

Dia tidak berdosa

Buang bayi dah jadi kes biasa hari ini.

Petanda apa? Dunia akhir zaman.

Tapi ada yb buat posting safe sex guna kondom. Jika utk bertujuan menjarakkan anak dlm keluarga boleh terima lagi tapi katanya utk muda mudi dari TERLANJUR.

Bila kata balik kepada agama, ramai penyokong beliau yg menyokong membabi buta setuju dgn statement itu.

Mungkin ini dasar pandang ke timur / jepun. Yg mana anak muda disana runtuh akhlaknya.

Semua yang berlaku ini adalah kerana JIWA mereka KOSONG dari AGAMA. Yang ada hanya keseronokkan dunia semata2. Halal haram tak ambil kira dah.

Percaya atau tidak semua bermula dari rumah.
Didik anak lelaki hormat kepada wanita, menjadi pelindung kepada wanita.
Didik anak perempuan dengan sifat malu serta beri perhatian pada jiwa dia. Perempuan ingin perhatian dan disayangi oleh orang keliling.

Islam itu meliputi segalanya. Dari lahir sehingga selepas kematian ada cara dalam islam. Cuma kita suka cara yang mudah, fikir akal logik dan tolak hukum Allah.

#donemembebel
#banyak lagi nak sebut tapi ini jer terbuku dihati

Maaf, tiada gambar bayi untuk diletakkan. Kerana sedih sangat bayi yang tidak berdosa jadi mangsa kekejaman 😢😢😢

Posted in All about Islam, Celebration, Note from me

Alah, sepuluh sen jer pun

Assalamualaikum semua. Masing-masing masih mood raya lagi. Jadi, boleh lah nak ucap selamat hari raya aidilfitri buat semua umat islam walau dimana anda berada.

Pasal entry kali ni nak membebel sikit pasal nikmat sedekah.

Sedekah ini tidak lah wajib. Tetapi jika dibuat dapat pahala dan Insya Allah sahamnya di syurga nanti. Jadi jangan takut untuk bersedekah sekalipun nilainya hanyalah sebesar zarah.

Kalau nak bersedekah ni boleh jer. Kalau tak ada ratus, puluh, ribu, seringgit pun jadilah. Jika tiada pun sen2 pun tak apa. Jika tiada harta boleh juga dengan tenaga. Jika tiada juga, maka cukuplah sekadar senyuman.

Buat orang yang meniaga, jangan lokek untuk bersedekah. Ye lah. Kita rasa sen2 tu untung sbnrnya. Tapi siapa sangka sen2 tu lah yang mendatangkan rezeki lebih lagi akan datang. Insya Allah. Kerana sedekah itu tidak akan membuatkan seseorang itu jatuh miskin.

Cerita pasal sedekah pernah ada pengalaman yang terpahat dalam memori. Waktu itu saya baru sahaja memberi bantuan untuk anak yang baru sahaja kehilangan bapa. Saya membantu serba sedikit sekadar termampu. Waktu itu saya teringin sangat untuk memiliki zuriat sendiri setelah bertahun kahwin.

Macam2 dah ubat, berubat, doktor cuba. Tapi tidak berkesan. Selepas sahaja peristiwa dimana saya menawarkan bantuan untuk anak tersebut, tidak disangka sebulan selepas itu saya disahkan hamil.

Alhamdulillah. Rezeki yang tidak disangka. Mungkin berkat anak yatim atau nikmat nya sedekah. Jika harta setinggi gunung tetap tidak akan sama dengan zuriat sendiri. Saat itu syukur sangat. Seperti dapat segunung intan.

Cuma saya nak tekan disini, jika bersedekah hati itu WAJIB ikhlas. Tidak perlu disebut bila, berapa nilainya. Ibarat semut hitam pada batu hitam. Ianya seperti tiada tetapi ada.

Alhamdulillah, raya ni ramai yang berlumba bagi duit raya. Tapi jangan dibising berapa nilainya yang anak kita dapat. Walau sepuluh sen sekalipun, itu lah rezeki. Dan berapa kita bagi seikhlas hati serta semampu diri biarlah hanya kita sahaja yang tahu.

Nak duit raya? Jemput datang rumah yer 😉

Posted in All about Islam

Iman Adalah Mutiara

Pernah dengar tak lagu ni?

“Iman lah penyelamat dunia penuh pancaroba…”

Assalamualaikum semua. Lama sungguh tak post apa2 dalam ni. Semoga siapa yang membaca blog ni diberkati serta dirahmati Allah.

Lagu dekat atas tu dari kumpulan Hijaz rasanya. Tapi tu tak penting. Yang penting apa lagu tu nak sampaikan.

Selalu orang kata iman, iman, iman… Ingat rukun iman tak? Sebagai refresh balik, rukun iman ada 6. Tapi apa sebenarnya iman?

Iman adalah percaya, membenarkan dalam hati, diucapkan dalam lisan dan diamalkan dalam perbuatan.

Selalu kan bila ada kemungkaran depan mata, dan kita mudah terjebak dalam tu. Payah sebenarnya menolak sesuatu yang kita rasa menguntungkan. Walhal ianya amatlah merugikan. Iman itu lah benteng sebenarnya.

Bagaimana? Dengan percaya Allah itu ada, Allah itu maha melihat, jadi kita akan berhenti dari membuat perkara yang salah. 

Zaman teknologi ini iman senipis kulit bawang. Hati kena kental. Supaya tak terjerumus dalam hal yang merugikan. 

Jom sadokan iman kita 💪💪💪

Posted in All about Islam, Note from me, Wanita

LEMAU

Pedang akan tumpul jika dibiarkan. Penuh habuk, kotor, karat jika tidak diasah dan dijaga dengan baik.

Akhirnya untuk menyerang kita tewas. Jatuh kerana lemah dalam diri. Akibat tiada ‘menjaga’ luruh semua anggota.

Iman itu harus dibelai. Nipisnya iman kerana kita berhenti menjaga dengan zikir. Dibiar tanpa digilap iman itu.

Segar seseorang kerana ingatannya terhadap Allah. Bersih hati dia walau disaat kotor untuk beribadah. 

Nama lagi manusia. Kumpul balik semua tenaga. Jangan alpa jangan leka. 

Ingat Allah maha pengampun. Allah maha penyayang. Allah tidak tidur. Allah tidak lupa dengan hambanya. Allah selalu ada dengan kita.

Ya. Iman itu tenaga kita. Iman itu penggerak kita. 

Belum terlambat selagi roh masih dibadan 😘

Posted in All about Islam, Note from me, Stay cool, Story

Renungan Sebelum Lena

Seorang pemuda kehilangan kasutnya di laut; lalu dia menulis di pinggir pantai..

LAUT INI PENCURI..

Tak lama datanglah nelayan yang membawa hasil tangkapan ikan begitu banyak, lalu dia menulis di pantai..
LAUT INI BAIK HATI..
Seorang pemuda tenggelam di lautan lalu ibunya menulis di pantai,
LAUT INI PEMBUNUH..

Tak lama datanglah Seorang lelaki yang menemukan sebongkah mutiara di dalam lautan, lalu dia menulis di pantai..
LAUT INI PENUH BERKAT..

Kemudian datanglah ombak besar dan menghapus semua tulisan di pantai itu !!!

Maka ..

JANGAN RISAUKAN KATA-KATA ORANG, KERANA SETIAP ORANG MEMBACA DUNIA DENGAN PEMAHAMAN DAN PENGALAMAN YANG BERBEZA.

Teruslah melangkah, selama engkau di jalan yang baik, 

Meski terkadang kebaikan tidak sentiasa di hargai.
Jangan menjelaskan tentang dirimu kepada siapa pun, Kerana yang menyukai mu tidak perlu itu, Dan yang membenci mu tidak percaya itu.

Hidup bukan tentang siapa yang terbaik, tapi,

Siapa yang mau berbuat baik.

Jangan menghapus Persaudaraan hanya kerana sebuah Kesalahan, 
Namun Hapuslah kesalahan 
demi lanjutnya Persaudaraan..

Jika datang kepadamu gangguan, 

Jangan berfikir bagaimana cara Membalas dengan yang lebih Perih, 

tapi berfikirlah bagaimana cara Membalas dengan yang lebih Baik..
Kurangi mengeluh, 

teruslah berdoa dan berikhtiar, 
Sibukkan diri dalam kebaikan. 
Hingga keburukan ‘keletihan’ mengikuti mu..

Yang baik itu dari Allah  yg buruk itu dr kealpaan diriku sendiri 

Tegurlah aku dlm cinta dan kasih sygMU ya Allah 

Aamiin ya Allah

Wasalam

Posted in All about Islam, Note from me, Stay cool, Story

Love Is Cinta

Seronoknya jika tengah bercinta. Rindu rasa nak bercinta. Teringin hanya cukup pandangan mata sudah tahu maksud didalamnya.

Cinta seperti ingin terbang bebas diudara. Cinta seperti bebas berlari kemana-mana. Cinta seperti angin sepoi-sepoi bahasa menerjah muka.
Cinta itu manis seperti gula. Cinta itu indah seperti haruman bunga. Cinta itu asyik laksana nyanyian unggas rimba.

Jangan ditegur buat orang bercinta. Kerana mereka tengah lena dibuai cinta. Hati dan fikiran hanya pada cinta.

Berada didalam dakapan kekasih memang hangat menggoda. Selesa walau badan tinggal rangka. Empuk seperti diatas tilam raja.

Siapa kata orang dah kawin dan ada anak tak boleh bercinta. Saling memahami diri pasangan itulah cinta. Cabaran didalam bahtera itulah cinta. Dilambung ombak pada layar itulah cinta.

Cinta di alam rumah tangga itulah realiti. Cinta diwaktu si kecil dimata itulah paksi. Cinta diwaktu sukar itulah cinta hakiki.

Cinta yang paling indah, cinta yang paling romantis, cinta yang paling shahdu adalah cinta kerana Allah. Kita cinta akan Allah, Allah aturkan cinta kita dengan manusia pula. Hebatkan cinta.

Mirza dalam Razia Sultan hanya hayalan. Khuzairi dalam 7 Hari Mencintaimu hanyalah igauan. Cukup lah sekadar Abang Kapal itu suami aku. 

Nak belanja kejap doa pengikat kasih sayang suami isteri. Cinta mesti ada penyeri baru harmoni 💘 💘 💘 

add atau follow fb saya yer https://www.facebook.com/syidagojes

Posted in All about Islam, Celebration

Who should we love

Happy Maulidur Rasul – prophet Muhammad’s birthday.
After Allah, we should love our prophet Muhammad Rasulullah.
image

He just like other human who eat, drink, sleep like us. But what make he really loved by Allah and muslim? His heart really sincere, his heart really love all the creatures.  Not with human only, but he also love cat. He love cat so much. He truly amazing man. Loving and caring with all his surrounding.

image

I never seen him but I always pray that I could see him in jannah. I trust what have been writen in Quran. And all had happen in this world also have been tell by Quran.

He also the most romantic man in this world.